Forretningsmodel for Tekstilmuseet
Historisk har Herning, Ikast-Brande og Midtjylland været kulturelt centrum for dansk tekstilindustri. Herning Klædefabrik er en central del af denne stærke tradition og én af 25 nationale industriminder udpeget af Kulturstyrelsen.
Nu har Museum Midtjylland planer om at forvandle bygningen til forsknings- og formidlingscenter – Tekstilmuseet. Målet er at skabe en attraktion, hvor børn, unge og voksne samles om tøj og tekstiler. Tekstilmuseet skal være et moderne og involverende udstillingssted, et åbent mødested for tekstilbranchen og designskolerne, et forskningsmiljø og et samlingssted for lokale frivillige.
Med udgangspunkt i Museum Midtjyllands visioner og idéer har vi udviklet en forretningsmodel for Tekstilmuseet. Forretningsplanens vigtigste elementer har været at skærpe stedets koncept og værditilbud, organisering samt sandsynliggøre en bæredygtig driftsmodel og en overordnet handlingsplan for realisering.
Kunde Museum Midtjylland
Projektperiode 2015
Kontakt Ida Christoffersen
Historiker og projektchef
ida@b-a-r-k.dk
+45 2426 4271