Tilbage til oversigt
Foto fra udstillingen i H.C. Andersens hus, Odense
30.06.2021

Nyt fortryllende H. C. Andersen Hus står på en solid forretningsanalyse

Den 30. juni åbner den største nye attraktion i Odense i mange år - et nyt H. C. Andersen Hus. BARK har lavet foranalysen og forretningsplanen, som ligger til grund for projektet.

H.C. Andersen er et stærkt brand for Danmark og Odense, men potentialet har indtil nu været uforløst set i en turismemæssig sammenhæng. Derfor har Odense Kommune i flere år arbejdet på at få realiseret et nyt eventyrhus og en magisk have, der på en og samme gang styrke fortællingen om vores mest berømte forfatter og Odenses brand og turisme. I dag kan de så endelig slå dørene op til en ny attraktion for alle aldre.

Levedygtige attraktioner
BARK blev involveret i projektet i den indledende fase, da kommunen havde behov for at få analyseret forretningsgrundlaget og udviklet en forretningsplan som afsæt for den videre realisering og fundraising.

”I den tidlige fase af projektet havde byen og museet brug for et konkret billede af, hvor stor en attraktion H. C. Andersens Hus skulle tænkes som. Hvad var besøgsgrundlaget? Hvad ville det koste at drive stedet? Og hvordan skulle attraktionen forholde sig til Odense by? BARK rådgivning blev hyret ind til at lave en bæredygtighedsvurdering, og fik kvalificeret både vores vision, vores tanker om anlæggets funktion og vores forretningsmodel,” fortæller Henrik Lübker, Formidlingsansvarlig i H.C. Andersens Hus og H.C. Andersens Barndomshjem

Opgaven bestod bl.a. i at vurdere bæredygtigheden af ideen om at etablere det nye Eventyrhus. Som del af arbejdet lavede BARK en markeds- og forretningsanalyse, hvor vi bl.a. redegjorde for anlægs- og driftsøkonomien og behovet for organisering. Det kræver blik for alt fra den overordnede kapacitet til den specifikke udgift til essentielle funktioner som rengøring, café og udstillinger.

”Når vi laver markedsanalyser og forretningsplaner for attraktioner, giver det kunden vigtig information om, hvilken proportion der er realistisk for stedet. For os er det helt centralt at sikre, at nye projekter og idéer bliver skaleret rigtigt, så attraktionerne ikke ender med at slå bunden ud af eksempelvis museums- eller kommunekassen, men er levedygtige på lang sigt”, fortæller Sara Line Bohn, direktør i BARK rådgivning

Japansk stjernearkitekt har gjort planer til virkelighed
Det nye H.C. Andersens Eventyrhus er siden blevet gjort til virkelighed med et museumsbyggeri tegnet af den japanske stjernearkitekt Kengo Kuma. Museet rummer i ét anlæg en have i terræn, der er åben for offentligheden, og et eventyrhus, et børnehus og et museum under jorden. Samtidig vil en bred vifte af state-of-the-art teknologier og scenografiske greb levendegøre forfatterens eventyrlige fortælleunivers.

Projektet er blevet realiseret med støtte fra bl.a. A.P. Møller Fonden og Realdania

Sara Line Bohn er adm. direktør i BARK
Sara Line Bohn
Adm. direktør

(+45) 2046 9284
sara@b-a-r-k.dk