Search icon
Tilbage til projektoversigt

Forretningsmodel for Tekstilmuseet

For Museum Midtjylland har BARK udviklet en forretningsmodel for Tekstilmuseet. Planen er at forvandle Herning Klædefabrik til en attraktion, hvor børn, unge og voksne kan samles om tøj og tekstiler. Et åbent mødested for tekstilbranchen og designskolerne, et levende forskningsmiljø og et samlingssted for lokale frivillige.

Historisk har Herning, Ikast-Brande og Midtjylland været kulturelt centrum for dansk tekstilindustri. Herning Klædefabrik er en central del af denne stærke tradition og én af 25 nationale industriminder udpeget af Kulturstyrelsen.

Nu har Museum Midtjylland planer om at forvandle bygningen til forsknings- og formidlingscenter – Tekstilmuseet. Målet er at skabe en attraktion, hvor børn, unge og voksne samles om tøj og tekstiler. Tekstilmuseet skal være et moderne og involverende udstillingssted, et åbent mødested for tekstilbranchen og designskolerne, et forskningsmiljø og et samlingssted for lokale frivillige.

Med udgangspunkt i Museum Midtjyllands visioner og idéer har vi udviklet en forretningsmodel for Tekstilmuseet. Forretningsplanens vigtigste elementer har været at skærpe stedets koncept og værditilbud, organisering samt sandsynliggøre en bæredygtig driftsmodel og en overordnet handlingsplan for realisering.

Fakta
Sted Herning


Kunde Museum Midtjylland

Projektperiode 2015

Kontakt Ida Christoffersen
Historiker og projektchef
ida@b-a-r-k.dk
+45 2426 4271